naar DAS.nl

Arbeidsconflict

Een conflict op je werk kan de werksfeer flink verzieken. Meld je je ziek? Dat zal niet helpen het arbeidsconflict op te lossen. Met de hulp van een mediator of een jurist kun je het conflict met je baas oplossen. Een jurist helpt graag om te zorgen dat jij je werk kunt blijven doen.

Wat is een arbeidsconflict?

Een conflict op het werk kan om allerlei redenen ontstaan. Misschien heb je problemen met een overplaatsing of worden jullie het niet eens over het salaris. Ook kun je een conflict krijgen, als je vindt dat je onterecht bent ontslagen. Een ruzie op het werk is niet gelijk een arbeidsconflict. Dus wat is een arbeidsconflict? Een arbeidsconflict is een conflictsituatie tussen werknemer en werkgever. Maar het kan ook bestaan tussen twee werknemers. Er is sprake van een arbeidsconflict als de tegenstellingen langdurig voortbestaan en niet goed worden opgelost. Daardoor raken mensen gefrustreerd en voelen zij zich belemmerd. Zo’n conflict is vervelend voor beide partijen, maar de werknemer is vaak de dupe. Het kan zelfs leiden tot verzuim, overspannenheid, een burn-out en arbeidsongeschiktheid.


Maartje Frankevijle
Jurist arbeidsrecht
Marc Ceelen
Jurist arbeidsrecht & contractueel recht
Suzanne Mollee
Jurist arbeidsrecht
Ramon van Lieshout
Jurist arbeidsrecht & onroerende zaken
Kyra ten Pas
Jurist contractueel recht
Anco Goldhoorn
Jurist contractueel recht

Ziekmelden bij arbeidsconflict

Het gebeurt vaak dat werknemers zich ziekmelden bij een arbeidsconflict. Dat heeft geen zin. Als je je ziekmeldt, wordt het probleem meestal alleen maar erger. Daarnaast ben je niet ziek en zo zal de ARBO-arts er ook over oordelen. Het is verstandiger om samen actief op zoek te gaan naar een oplossing voor het probleem. Dat kan samen met een mediator of een jurist. Door met elkaar om de tafel te gaan, kun je proberen het uit te praten en zo je baan te redden.


Werkgever versus werknemer

Het is zowel voor een werkgever als een werknemer vaak erg onduidelijk wat ze moeten doen in een conflictsituatie. Vaak wordt de kloof door gebrek aan communicatie alleen maar groter. Er worden vroegtijdig conclusies getrokken en de werkgever en werknemer komen daardoor (vaak onnodig) in verdere escalatie. Zorg daarom dat je met elkaar in gesprek blijft en op zoek gaat naar een oplossing, desnoods met hulp van buitenaf.


Hulp bij een arbeidsconflict

Als je er echt niet samen uitkomt, is er hulp nodig om het conflict op te lossen. Een jurist of mediator kan advies geven en zorgen dat jullie weer in gesprek gaan. Je gaat namen na wat het probleem is en kijkt welke oplossingen er mogelijk zijn. Kom je er niet uit? Dan is overplaatsing soms een mogelijkheid. Als dat ook niet kan, dan rest er vaak niets anders dan ontslag. In dat geval zal de werkgever een ontbindingsovereenkomst of een vaststellingsovereenkomst aanbieden. Ga hier niet direct mee akkoord, want ook hierover valt te onderhandelen.

Direct hulp van ervaren juristen. Zonder verzekering.

Vaste prijzen. Geen verrassingen achteraf.

Tevreden klanten. Beoordeling van 4 sterren.

Vragen? Wij helpen je graag.
Hanan Drieënhuizen - Manager Adviesteam
>